17/08/2019

XV Oldtimer galerija Maskavā

25.-28.martā Krievijas galvaspilsētā Maskavā izstāžu kompleksā “Krokus-Ekspo” risinājās kārtējā retro automobiļu un ar tiem saistīto priekšmetu izstāde. Nu jau 15.reizi to organizēja retro tehnikas entuziasts Iļja Sorokins. Pasākumā varēja aplūkot retroautomobiļus dažādās restaurācijas stadijās: Cadillac, Buick, Jaguar, Aston Martin, Mercedes, Ford, Studebaker, Opel, Porsche, BMW, Dodge, Humber, Volvo, Alfa Romeo, Daimler, Rolls Royce, Oldsmobile, GAZ, ZIL, Moskvich…

Līdzīgi kā iepriekšējās reizēs, pasākumā varēja aplūkot daudzus interesantus tehnikas eksemplārus (par laimi ar katru reizi sortiments vismaz daļēji mainās un tiek papildināts), bija iespēja iegādāties gan lietotas gan jaunas rezerves daļas savam retromobilim (tiesa gan praktiski tikai PSRS ražotajiem) un pat pašus automobiļus, mūsdienu kā arī oriģinālo sava laika literatūru, kurā smelties informāciju par interesējošo tehniku. Jāatzīst gan, ka pasākuma laikā tā dalībnieki lielākoties bija būtiski palielinājuši cenas oriģinālajām grāmatām (atsevišķu eksemplāru cenas sasniedza vairākus tūkstošus rubļu jeb vairākus desmitus un dažreiz pat vairāk nekā simts latu). Raksturīgi, ka arī retāku un pieprasītāku grāmatu kopijas (lai arī samērā kārtīgi iesietas) tiek tirgotas pa līdzīgām cenām.

Viena no pasākuma izreklamētajām “naglām” bija Aleksandra Bušujeva darbnīcā izgatavotais automobilis GL-1, kurš faktiski tika izveidots no nulles, vai, precīzāk sakot, tikai balstoties uz fotogrāfijām un zīmējumiem, kas bija saglabājušies. Automobilis ievērojams ar to, ka 1940.gada 22.septembrī ar to tika uzstādīts tā laika PSRS ātruma rekords – 161,9 km/h.

Pasākumā piedalījās arī pārstāvji no Latvijas – divus automobiļus izstādīja uzņēmums “Riga Master Workshop”. Daudzi apmeklētāji vēlāk atzina, ka Mercedes ar savu detaļās perfekto izskatu esot bijis gana iespaidīgs, tomēr tas vēl atradās restaurācijas procesā – trūka salona apdares.

Vēl viens ievērības cienīgs eksemplārs bija Studebaker Golden Hawk. Savulaik (to sāka izlaist 1956.gadā) šis automobilis spēja izgriezt pogas tādiem vēlāk kļuvušiem par leģendāriem automobiļiem kā Chevrolet Corvette un Ford Thunderbird. Tomēr, atšķirībā no saviem mazāk dinamiskajiem konkurentiem, Studebaker Golden Hawk nespēja iekarot pietiekami lielu pircēju popularitāti, un 1958. gadā pēc tikai 878 pārdotiem eksemplāriem tā ražošana tika pārtraukta. Lielā mērā šādu lēmumu sekmēja arī kompāniju mokošās finanšu problēmas. Golden Hawk tehniskie rādītāji bija ļoti pieklājīgi 50.-to gadu automobilim – ar to bija iespējams paātrināties līdz 100km/h 7,8 sekundēs un sasniegt maksimālo ātrumu 201km/h. Automobilis tiek uzskatīts par vienu no slaveno Amerikas muskuļauto priekštečiem.

Likumsakarīgi, ka visplašākajā klāstā izstādē tika pārstāvēti savulaik vietējās rūpnīcās, piemēram, GAZ un AZLK ražotie automobiļi. Vēl jo lielāks prieks ir pavērot, ka tiek saglabātas un kvalitatīvi atjaunotas automašīnas, kuras līdzšinējam īpašniekam ir pieticis prāta nenodot lūžņos vai arī samainīt šobrīd aktuālās valsts atbalstītās apmaiņas programmas ietvaros pret, piemēram, lai arī jaunu, bet šķībi saskrūvētu un defektiem jau no rūpnīcas pārpilnu “septīto žiguli”.

Tradicionāli izstādē tika izrādītas arī vēsturiskās militārās automašīnas – gan pašmāju gan arī ārzemju ražojuma. ASV 40.-tajos gados ražotie automobiļi šajā jomā var tikt uzskatīti tik pat kā savējie – 2.pasaules kara laikā lendlīzes ietvaros PSRS tika piegādāti viarāki simti tūkstošu dažādu modeļu ASV ražotu kravas automobiļu – daudz vairāk nekā PSRS tobrīd tika saražots.

Kā zināms šobrīd eksistē tikai divi saglabājušies Russo-Balt automobiļu eksemplāri – viens atrodas Rīgas Motormuzejā, otrs – Maskavas Politehniskajā muzejā. Tomēr šāda kārtība acīmredzot nav bijusi pa prātam Krievijas kompānijai “Leibstandarte” (Лейбштандарт), kura izgatavojusi, kā apgalvo, autentisku 1914.gada Russo-Balt bruņumašīnas kopiju.

Izstādes laikā varēja vērot arī dažādus priekšnesumus. Bodyart, kurā tika apgleznotas puskailas meitenes bija pagrūti sasaistīt ar retro tehnikas pasākumu, tikmēr realitātes šovs “Autoreanimācija” perfekti iekļāvās pasākuma programmā. Tajā restaurācijas darbnīcas pārstāvji apmeklētāju acu priekšā nesteidzīgi mēģināja saskrūvēt veco Opel Kadett.

Par RETROTEHNIKA

Check Also

Youngtimer Rally Liepāja 2017

Youngtimer Rally Trases Diena 2017

Youngtimer Cars&Cofee 2017

Atbildēt