18/10/2019

Rīgas Motormuzejā atklāta izstāde “Viss sākās ar bezceļu…”

Rīgas Motormuzejā 2010.gada 8.aprīlī tika atklāta izstāde “Viss sākās ar bezceļu…”. Tā turpināsies veselu mēnesi līdz 9.maijam. Izstādē aplūkojami 13 dažādu laikaposmu paaugstinātas caurejamības automobiļi, dēvēti arī par džipiem: Willys, Land Rover, Toyota, Mercedes, Volkswagen, Horch un pāris pašmāju ražojumi – OSCar un Baltijas džips.

Senākās liecības par būvētiem ceļiem sniedzas līdz 4000 gadiem pirms mūsu ēras. Kopš tā laika daudzu cilvēku prātus nodarbina idejas, kā uzlabot ceļa segumu, lai panāktu ātrāku, komfortablāku un drošāku pārvietošanos sākotnēji pašiem un pašu stumjamajiem ratiem, vēlāk zirgu pajūgiem un kopš 19.gadsimta nogales arī automobiļiem. Un tomēr vēl pagāja krietns laiks, līdz radās ideja, ka atsevišķās situācijās ir vienkāršāk nevis nodrošināt automobilim ceļu, bet gan piemērot automobili attiecīgajiem apstākļiem.

Par pirmajiem īstenajiem sērijveida apvidus automobiļiem tiek uzskatīti ASV armijas vajadzībām 1940.-to gadu sākumā saražotie Willys, Ford un Bantam džipi. 1940.gadā ASV armijas vajadzībām tika rīkots konkurss par kompakta visurgājēja izveidi, kurš būtu piemērots gan personāla gan nelielas kravas transportēšanai, komandējošā personāla pārvietošanās kā arī izlūkošanas vajadzībām. Nosacījums – tam jābūt mazam un vieglam (ne vairāk par 590kg).

Konkursam pieteicās tikai trīs kompānijas – American Bantam, Ford un Willys-Overland. Lai arī Bantam pirmie izveidoja savu “džipa” prototipu, kompānijas tehniskās un finansiālās iespējas nebija pietiekamas, lai saražotu automobiļus ASV armijai nepieciešamajā daudzumā, tādēļ Bantam izstrādes tika nodotas Ford un Willys rīcībā. Kopumā 2.pasaules kara laikā tika saražoti gandrīz 650 tūkstoši “džipu”, no kuriem vairāk kā puse bija Willys MB.

Pēc kara beigām 1948.-50.gados Willys-Overland ražoja civilām vajadzībām piemērotu automobili, ko nodēvēja par Jeepster. Kopumā triju gadu laikā tika saražots nedaudz mazāk par 20 tūkstošiem eksemplāru. Tomēr par pilnvērtīgu apvidus automobili to ir grūti nosaukt – Jeepster tika piedāvāts tikai ar aizmugures piedziņu.

Arī PSRS 1941.gada sākumā, pēc vienas no versijām, iespaidojoties no ASV izlaistā Bantam BRC-40, uzsāka jauna paaugstinātas caurejamības automobiļa izveidi. Jaunais GAZ-64 tika izveidots tikai 51 diennakts laikā, kas notika lielā mērā pateicoties daudzu detaļu izmantošanai no tajā laikā jau sērijveidā izlaistajiem automobiļiem. Kopumā 1941.-42.gados tika izgatavots mazāk par 700 eksemplāriem. 1943.gadā to nomainīja uzlabotais modelis GAZ-67, kura saražotie apjomi (kara laikā 4851 eksemplārs) bija salīdzninoši niecīgi ar tiem, kurus ASV piegādāja PSRS lendlīzes ietvaros – 51 tūkstots Willys MB un Ford GPW.

1937.-42.gados ražotais Horch-901 bija viens no tā laika izplatītākajiem vācu armijas paaugstinātas caurejamības automobiļiem. Interesantā konstrukcija ar abos automobiļa sānos piestiprinātiem kustīgiem rezerves riteņiem no vienas puses bija plānota kā uzlabota caurejamība sarežģīta reljefa apstākļos – bija mazākas iespējas “uzsēdināt auto uz vēdera”, tomēr ekspluatācijas gaitā izrādījās, ka rezerves riteņu dēļ abas sānu durvis ir sanākušas pārāk šauras, kas apgrūtināja iekļūšanu un, kas vēl svarīgāk, ātru izkļūšanu no automobiļa. Turklāt, kara un attiecīgi kaučuka deficīta apstākļos bija pārāk liela izšķērdība vizināt līdzi divus rezerves riteņus, tādēļ drīz vien no šādas konstrukcijas nācās atteikties.

Arī Latvijā nesenā pagātnē un tagad ar dažādiem panākumiem ir mēģināts izveidot pašmāju paaugstinātas caurejamības automobiļus. 1995.gadā uzņēmēja Fēliksa Tontegodes vadībā tika nodibināts kopuzņēmums “Baltijas džips” (no Latvijas – Tontegode-Enterprises, no Krievijas – Sanktpēterburgas dizaina centrs Stils, no ASV – International Car Group). Grandiozie plāni par vairāku simtu automobiļu izgatavošanu aprobežojās ar tikai aptuveni 10-12 automobiļu izveidi – lielākoties 90.to gadu haosa un finanšu krīzes dēļ. Līdz mūsdienām saglabājušies tikai kādi 4 eksemplāri.

Tikmēr nākamais mēģinājums (lai arī līdz šim izlaisto eksemplāru skaits būtiski neatšķiras) noteikti atstās nozīmīgākus ierakstus Latvijas autobūves vēstures lappusēs. Autosportista un inženiera Andra Dambja vadībā Ogres Servisa centrā 2003.gadā tika pabeigts pirmais OSCar automobilis, un jau 2004.gadā trīs OSCar automobiļi piedalījās slavenajā Dakāras rallijreidā. Kopš tā laika OSCar automobiļi ar atzīstamiem panākumiem regulāri piedalās dažādās auto sacīkstēs.

Par RETROTEHNIKA

Check Also

Youngtimer Rally Liepāja 2017

Youngtimer Rally Trases Diena 2017

Youngtimer Cars&Cofee 2017

Atbildēt