18/10/2019

Pirms 100 gadiem autoindustrija atbrīvojās no ”jumta”

Pirms 100 gadiem tika izcīnīta vēsturiska uzvara – autoražotāji tika atbrīvoti no maksas par patenta izmantošanu. Amerikāņa Džordža Seldena iegūtais patents balstījās uz iekšdedzes dzinēja izmantošanu četrriteņu automobilī – tātad formāli attiecās uz visiem tolaik ražotajiem automobiļiem.

Jaunībā Džordžs Seldens aizrāvās ar tehniskām lietām un dažādiem izgudrojumiem, tādēļ likumsakarīgi, 1876.gadā Filadelfijā izstādītais Džordža Braitona iekšdedzes dzinējs uz viņu atstāja milzīgu iespaidu. Dž.Seldens ar palīgiem ķērās pie izmēros mazāka šī dzinēja modifikācijas izveides. Projekts izrādījās veiksmīgs, un 1879.gadā viņš vēlējās iegūt patentu dzinējam un arī ar to aprīkotam četrriteņu automobilim. Vairākkārtīgas pieteikuma papildināšanas rezultātā patentu Dž.Seldens ieguva tikai 1895.gada 5.novembrī – 16 gadus vēlāk – Amerikā tobrīd sāka attīstīties auto industrija, un patenta izmantošana kļuva komerciāli izdevīga.

Seldens bija atradis zelta dzīslu – visi autoražotāji bija spiesti maksāt par patenta izmantošanu. Seldena kompanjoni – Licencēto automobiļu ražotāju asociācija maksāja 0,75% par visām pārdotajām automašīnām. Tajā pašā laikā lielie asociācijas pārstāvji tādējādi saņēma sava biznesa aizsardzību no nevēlamas konkurences – viņiem neērts automobiļu ražotājs varēja vienkārši neiegūt Seldena licenci, un attiecīgi juridiskas tiesības ražot automobiļus.

Līdzīgi nepaveicās arī Henrijam Fordam, kurš 1903.gadā dibināja savu uzņēmumu. Neieguvis Seldena licenci, Fords nepadevās, bet sāka tiesāties, lai varētu ražot automobiļus bez nodevas maksas. Tiesvedība ilga vairākus gadus, un tikai 1911.gadā Fordam izdevās tiesai pierādīt, ka uz viņa automobiļiem Seldena patents neattiecas – Ford automobiļu konstrukcijā tika izmantoti Otto izstrādātie dzinēji nevis Seldena uzlabotā Braitona konstrukcija.

Par RETROTEHNIKA

Atbildēt