19/03/2024

Pirmais bruņu automobilis svin jubileju

1920.gadā tika laista klajā pirmā bruņu automašīna civilām vajadzībām. Tās ieviešanu sekmēja pieaugošais risks vērtīgu kravu pārvadājumos.

Līdz tam naudas un citādu vērtīgu priekšmetu pārvadāšanai pamatā izmantotas tika divas metodes. Viena no tām – kurjera izmantošana – neuzkrītoši ģērbies cilvēks ar vienkāršu koferīti rokās mēdza pārnēsāt ievērojamas summas (lielākais ierobežojums bija kofera izmērs). Otra – vērtslietu pārvadāšana atomobilī, iespaidīga skaita bruņotu apsargu pavadībā. Tomēr abas metodes bija ļoti riskantas, jo arī laupītāji nesnauda. Pirmajā gadījumā atšifrētajam kurjeram praktiski nebija nekādu izredžu pasargāt savu koferīti, un pat dzīvību. Arī otrajā gadījumā pat labi bruņotiem apsargiem varēja no slēpņa uzbrukt tik pat labi bruņoti laupītāji, kuriem šādā situācijā bija priekšrocība.

Pirmā pasaules kara laikā pielietotās bruņumašīnas deva iedvesmu ar līdzīgām metodēm panākt arī pārvadājamo vērtību un apsargājošā personāla drošību. Viens no pirmajiem mēģinājumiem bija uzņēmuma Brinks pārveidotie autobusi – to virsbūve vienkārši tika pastiprināta ar papildus metāla plāksnēm. Pirmais īstais bruņu automobilis tika izgatavots Mineapolē, Seintpolas policijas bijušajam šefam Maikam Svīnijam, kurš uzsāka privātdetektīva karjeru.

Sākotnējiem bruņu automobiļiem bija būtiski pastiprināta virsbūves sānu aizsardzība – parasti bija jānodrošinās pret apšaudēm, tikmēr automobiļa grīdas daļa netika mainīta – pārsvarā tā bija no koka. Šādu automobiļu izgatavotāju nevērību izmantoja poļu izcelsmes amerikāņa Pola Javorska vadītā banda. 1927.gada 11.martā laupītāji bija nomīnējuši ceļu netālu no Pitsburgas un uzspridzināja bruņu automobili un tam sekojošo apsardzes masīnu. Laupītāju guvums bija tam laikam visai iespaidīga summa – 104 250 ASV dolāri. Pols Javorskis vēlāk tika notverts, un par vairākām laupīšanām un to rezultātā notikušo slepkavību viņam 1929.gada 21.janvārī tika izpildīts nāvessods uz elektriskā krēsla. Tikmēr bruņotie automobiļi, neskatoties uz atsevišķiem neveiksmīgiem eksperimentiem ar dažādiem materiāliem, piemēram, alumīnija izmantošanu, kopš tā laika ir nogājuši ievērojamu evolūcijas posmu, un šobrīd tiek plaši izmantoti gan inkasācijas vajadzībām, gan arī ievērojamu personu pārvadāšanai.

Par RETROTEHNIKA

Check Also

Pirms 100 gadiem autoindustrija atbrīvojās no ”jumta”

Pirms 100 gadiem tika izcīnīta vēsturiska uzvara – autoražotāji tika atbrīvoti no maksas par patenta …