19/03/2024

Daži fakti no NASCAR un Daytona 500

Šīs februāra dienas ir visai bagātas dažādām ar NASCAR un Daytona 500 saistītām gadadienām un notikumiem. Tādēļ neliels ieskats dažos faktos no sacīkšu vēstures, kā arī notikumiem, kuri tikai nupat jau ir kļuvuši par vēsturi.

18.februāris – 2001.gadā, avarējot Deitonas 500 jūdžu sacīkstes pēdējā aplī, gāja bojā NASCAR  leģenda, 7-kārtējs šīs sacīkšu sērijas čempions Deils Ernhards. Viņa automobilis sadūrās ar trases apmali vairāk kā 200 km/h lielā ātrumā, braucējs guva nāvējošu galvas traumu.

18.februāris – 2007.gada Daytona 500 sacīkstes, kurās uzvarēja no 34.pozīcijas startējušais Kevins Harviks, bija raksturīgas ar vienu no iespaidīgākajiem finišiem sacīkšu vēsturē – pēdējā apļa avāriju rezultātā viens no automobiļiem pat šķērsoja finiša līniju uz jumta un aizdedzies.

20.februāris – 2011.gadā avāriju un negadījumu (dzeltenais karogs tika izkārts 16 reizes) pārbagātā Daytona 500 sacīkste beidzās ar pārsteidzošu šīs sezonas NASCAR debitanta Trevora Beina uzvaru. Daytona 500 sacīkšu vēsturē Trevors Beins iekļuvis kā pirmais debitants, kuram izdevies izcīnīt uzvaru šajās prestižajās sacīkstēs. Vēl jo vairāk – viņš kļuvis par visu laiku jaunāko šīs sacīkstes uzvarētāju – tikai dienu iepriekš Trevors Beins svinēja savu 20 gadu jubileju.

21.februāris – oficiālais NASCAR (Nacionālā sērijveida automobiļu sacīkšu asociācija) dibināšanas datums. 1948.gadā pēc apspriešanās ar domubiedriem bijušais sacīkšu braucējs Bils Franss vecākais nolēma dibināt uzņēmumu, kurš nodarbotos ar sacīkšu organizēšanu. Sākotnēji sacīkstēs piedalījās sērijveida automobiļi, vēlākajos gados ieinteresētie autoražotāji nelielos daudzumos sāka izlaist speciāli sacīkstēm gatavotus automobiļus, lai tikai iekļautos apzīmējumā “sērijveida”. Pēdējos gadu desmitos NASCAR automobiļi vairs pat ārēji neatgādina sērijveida eksemplārus.

22.februāris – 1959.gadā pirmās Deitonas 500 jūdžu sacīkstes notika Daytona International Speedway trasē, kura īpaši tika būvēta NASCAR sacīkšu sērijai. Veiksmīgākais braucējs šajās prestižajās sacīkstēs ir bijis leģendārais Ričards Petijs, kuram izdevies triumfēt Deitonā 7 reizes. Kvalifikāciju un sacīkšu rezultāti spilgti parāda, cik neparedzams mēdz būt Daytona 500 iznākums – šo gadu laikā tikai 9 reizes sacīkstē uzvarēt spējis 1.starta pozīcijas ieguvējs, tikmēr, piemēram, nupat uzvarējušais Trevors Beins sacīksti sāka kā 32. Zīmīgi, ka kopš 1959.gada sacīkšu kopējais ilgums (kādā braucēji pārvar 500 jūdzes) un vidējais ātrums nav būtiski mainījies (lielākoties avāriju un dzelteno karogu periodu dēļ).

24.februāris – 1960.gadā Daytona 500 sacīkstē notika viena no visu laiku lielākajām avārijām NASCAR vēsturē – tajā tika iesaistīti 37 automobiļi, un tikai laimīgā kārtā tajā nebija upuru. Pievienotajā video interesanti vērot nesen izveidoto Deitonas trasi, kas iespaidīgi kontrastē ar mūsdienās moderni aprīkoto.

Par RETROTEHNIKA

Check Also

Čiko Serra

Šodien savu 54. dzimšanas dienu svin talantīgs brazīliešu sacīkšu braucējs, kura vārds varēja būt rakstīts …

Rodžers Viljamsons

Viņš bija tikai 25 gadus jauns un ļoti talantīgs. Savas spējas spilgti pierādījis zemākās autosporta kategorijās, viņš …