23/02/2021

1970.gada 19.aprīlī no VAZ rūpnīcas izripoja pirmā ”Kapeika”

1970.gada 19.aprīlī Volgas automobiļu rūpnīcā tika izgatavots pirmais VAZ-2101, ko tautā iesauca par “Kapeiku”, lai gan oficiālais automobiļa nosaukums bija “Žiguļi”. “Kapeika” ātri kļuva par daudzu PSRS iedzīvotāju iecienītāko un iekārojamāko automobili. Pērn daudzās pasaules valstīs tika atzīmēta “Kapeikas” 40 gadu jubileja. Neskatoties uz solīdo vecumu, ielās joprojām vērojams salīdzinoši liels skaits VAZ 2101 automobiļu, kas atkal kļuvuši par sava veida modes lietu.

VAZ 2101 pamatā bija PSRS apstākļiem nedaudz pielāgots FIAT 124, kurš 1967.gadā bija ieguvis Eiropas “Gada auto” titulu. Speciāli žiguļu ražošanai 1966.gadā tika panākta vienošanās ar FIAT par jaunas rūpnīcas celtniecību Toljatti, automobiļa konstrukcijā tika veikta virkne izmaiņu, lai padarītu to piemērotāku PSRS neceļiem. Automobilim tika pelielināts klīrenss, izmainīts sadales vārpstas novietojums, aizsardzībai pret dubļiem un putekļiem aizmugures disku bremzes tika aizvietotas ar trumuļu bremzēm, nomainīti citādas konstrukcijas durvju rokturi, kreisajā pusē pievienots ārējais atpakaļskata spogulis, palielināts attālums starp cilindriem (ierēķinot vairākkārtējas paredzamās cilindra diametra palielināšanas dzinēja kapitālo remontu rezultātā), pastiprināti virsbūves elementi un paredzēts padomju automobiļiem tradicionālais kurbulis.

Itāļi FIAT-124 pārtrauca ražot 1974.gadā, bet VAZ rūpnīcā ražotais 2101 pārtapa veselā žiguļu sērijā – uz tā bāzes tika radīts universāls VAZ-2102, vēlāk sekoja citi nedaudz izmainītas konstrukcijas automobiļi VAZ-2103,-04,-05,-06,-07. Klasiskais VAZ-2101 uz konveijera noturējās līdz 1982.gadam (modifikācija VAZ-21013 – līdz 1988.gadam), savukārt tā pēcteci VAZ-2107 ražo vēl šobrīd.

90-tajos gados vairums žigulīšu īpašnieku nomainīja savu “cīņu biedru” pret jaunākiem, modernākiem, komfortablākiem un uzticamākiem Rietumvalstīs ražotajiem automobiļiem, un vēl tikai pirms dažiem gadiem kā braucēji bija redzami pavecāki cilvēki, kuriem šis dzelzs rumaks bieži vien bija pirmais un vienīgais automobilis gadu desmitu garumā. Šobrīd situācija ir mainījusies – no pažobelēm tiek vilkti laukā vecie, vēl metāllūžņos nenodotie žigulīši, spodrināti un atjaunoti. Protams, lielākajā vērtē ir pirmo izlaiduma gadu eksemplāri oriģinālā izpildījumā, nevis ar “lauku tjūningu”. Likumsakarīgi, ka žigulītis praktiski vienmēr tiek pārstāvēts retro tehnikas salidojumos un izstādēs.

Par RETROTEHNIKA

Atbildēt